E-handeln på ny rekordnivå i Sverige

E-handeln har aldrig tidigare växt så mycket under en enskild månad, april 2020 slår rekord och det är framförallt den äldre numera isolerade "riskgruppen" som står för den största ökningen. I åldersgruppen 65-79 år har nätshoppandet ökat med hela 154%.

PostNord följer i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handeln och presenterar detta i sin läsvärda rapport e-barometern.
Ökningen sker i alla åldersgrupper men det är just den äldsta målgruppen som sticker ut, den nya målgrupp bryter ny mark på nätet. Det kan antas att många kommer fortsätta näthandla även efter isoleringen vilket ger ett guldläge för alla e-handlare som erbjuder och marknadsför sina produkter till den äldsta målgruppen.
E-handeln har aldrig tidigare under en enskild månad växt så mycket som den gjorde under april.

Källa: E-barometern april
Under 2019 stod e-handeln för ungefär 11 % av den totala handeln i Sverige. 89% av alla köp skedde fortfarande i fysiska butiker vilket ger en hint av hur pass stor tillväxtpotential det finns för nätbutiker.
Den slutsats vi kan dra är att e-handeln och digitaliseringen är här för att stanna – vi på Digiwise fortsätter att bevaka marknaden och ser med spänning fram emot vad som komma skall.
Vill ni också ta del av den digitala kakan? Tveka inte att ta kontakt med oss på hjälper vi er!
