Senaste skriket

Söktrender på Google i en pandemi

I en analys av Google från 8 juni, visar trenden att Google Sök termer som stagnerat de senaste månaderna har börjat dyka upp efter att regleringarna från myndigheterna börjat släppa gällande COVID-19. Användare söker nu efter saker att göra utanför deras hem som, till exempel, inhemska resor, aktiviteter utomhus och närliggande affärer att handla i.

Sonny Eriksson
Sonny Eriksson
Partner
sonny@digiwise.se 070-914 96 68

Hur kommer då detta utvecklas under pandemin? Google har tittat på fem områden och vad som kan komma att ändras inom de.

Första området tacklar formuleringen kring hur folk söker information, istället för att söka efter ”öppna affärer”, söker de efter ”öppna affärer nära mig”. Dessa två söktermer användes kontinuerligt innan 1 mars, efter det började de visa oregelbunden aktivitet, varvid den senare ökade i antal sökningar, vilket den första också gjorde till en början men planade ut efter ett par veckor.

Andra området tittar på hur folk försörjer sig. Pandemin har tvingat företag att säga upp personal vilket har lett till en ökning i antal sökningar efter jobb. Folk i andra länder har bland annat sökt efter ”minimilön” och ”jobb idag”.

Tredje området visar hur folk tänker kring sin egen hälsa. Google kan se en tydlig trend över att användare intresserar sig mer gällande träning både i och utanför hemmet. Dessutom, har friluftsliv fått sig ett rejält uppsving de senaste veckorna i flertalet länder.

Fjärde området tittar på utbildning och kunskap. Personer söker mer och mer efter instruktionsfilmer på, till exempel, Google Sök och Youtube. Folk vill lära sig grundläggande saker som att tillverka sylt, ta bort fläckar och odla växter.

…det blir allt mer populärt att spendera semestern i landet man har sin hemvist.

Femte och sista området tar itu med huruvida folk tänker kring att sysselsätta sig i dessa tider. En studie om hur folk tänker spendera sin semester visar att när det gäller resor de kommande 12 månaderna, svarade 49% att de tänker resa inhemskt och 30% svarade att de tänker resa nära hemmet. Detta visar en tydlig trend i att det blir allt mer populärt att spendera semestern i landet man har sin hemvist.

Nya trender innebär att marknadsförare får tänka om och vi på Digiwise hjälper dig gärna med det. Vi tacklar förändringar med mer kreativitet och kommer tillsammans med dig hitta din för stunden bästa målgrupp. Allt är föränderligt och det går fort i de digitala svängarna.

Källa

Sonny Eriksson
Sonny Eriksson
Partner
sonny@digiwise.se 070-914 96 68
Läs också
E-handeln sätter press på fysiska butiker

Vi är certifierade
av Google

Vi utbildar oss kontinuerligt och arbetar för att hålla oss ajour med den snabba utvecklingen. Våra certifieringar i Googles produkter är en kvalitetsstämpel på vår kunskap.

Följ vår resa på Instagram

Fler bilder