Senaste skriket

Köpbeteende hos dagens konsumenter

Hur personer shoppar har ändrats under krisen. Det har blivit mer populärt att handla på nätet än i fysiska butiker.

Sonny Eriksson
Sonny Eriksson
Partner
sonny@digiwise.se 070-914 96 68

En studie genomförd av KANTAR på uppdrag av Google, visar hur köpbeteendet i hushåll förändrats under pandemin jämfört med tidigare år. Konsumenter väljer i större utsträckning att handla via internet istället för att besöka fysiska butiker. Inom mode har det skett en ökning från 36 procent 2019 till 50 procent 2020. Shopping på nätet och installationen av shoppingappar har ökat från 36 procent 2019 till 50 procent 2020. Undersökningen visar dock att fysiska butiker fortfarande är av betydelse för konsumenter.

BILD: GOOGLE

De viktigaste faktorerna för svenskar när de byter detaljhandlare är först och främst priset, följt av tillgänglighet, bekvämlighet och hastighet. Även företagets sociala ansvar har betydelse för många konsumenter när de väljer butik. Bekvämlighet och hemleverans värderas högre i år gentemot föregående år, medans detta är oförändrat när det kommer till fysiska butiker. Personer upplever också problem med nätbutiker då det visat sig svårt att kontakta kundservice, krav på registrering, för lite information om produkten och inte tillräckligt med kundrecensioner. Istället har konsumenter förlitat sig på videos, till exempel, på Youtube för att samla information kring produkten de vill köpa.

BILD: GOOGLE

En snabb webbplats och erbjudande om gratis eller en dag leveranstid ökar konverteringar.

Hur ska då företag nå ut till konsumenter och öka genomförda köp? Frank Smidt på Google Norra Europa har svaret. Han tipsar om flertalet saker detaljhandeln bör tänka på. För att locka köpare till butiker är det viktigt att vara tydlig genom att tillhandahålla information, det görs enkelt via tillägg i Google annonser som, till exempel, telefonnummer och öppettider. Låt både den fysiska och online avdelningen jobba mot samma nyckeltal. För att öka bekvämligheten hos konsumenter är det viktigt att vara tillgänglig, det kan vara att tillhandahålla chatt möjligheter på webbplatsen eller informativa annonser som visar fraktalternativ och lagerstatus. Gör det enkelt för shoppare att synka kundkorgar med deras konton så att de inte behöver skriva in informationen varje gång. Ladda upp filmer på Youtube som visar upp produkten på ett visuellt och informativt sätt, ungefär som en instruktionsvideo. En snabb webbplats och erbjudande om gratis eller en dag leveranstid ökar konverteringar. Gör konsumenten uppmärksam om ert sociala ansvarstagande i annonser och på webbplatsen. Om möjlighet finns, utveckla shopping via app. Det kan öka konverteringar då personer enkelt kommer åt den via telefonen som oftast ligger nära till hands.

Behöver du hjälp med att införliva dessa tips? Vi på Digiwise har erfarenhet av just optimering av annonser och utveckling av webbplatser. Tveka inte att höra av er och öka dina konverteringar idag, den digitala vågen är här för att stanna.

Källa

Sonny Eriksson
Sonny Eriksson
Partner
sonny@digiwise.se 070-914 96 68
Läs också
Näthandelsjätten Amazon kan röra om i grytan om en lansering sker i Sverige

Vi är certifierade
av Google

Vi utbildar oss kontinuerligt och arbetar för att hålla oss ajour med den snabba utvecklingen. Våra certifieringar i Googles produkter är en kvalitetsstämpel på vår kunskap.

Följ vår resa på Instagram

Fler bilder