Senaste skriket

Branscher med tillväxt under pandemin

Flera branscher har frodats under pandemin på grund av ökad e-handel, men det finns också de som mer eller mindre krupit på knäna.

Sonny Eriksson
Sonny Eriksson
Partner
sonny@digiwise.se 070-914 96 68

Fysiska butiker som bedriver modehandel fortsätter att förlora marknadsandelar till nätbutiker inom samma bransch. Trots att fysiska butiker till stor del varit öppna i Sverige i förhållande till andra länder. Tillväxten av modehandel på nätet uppgick till 24 procent under det andra kvartalet 2020.

Intresset för hemelektronik har ökat kraftigt under pandemin.

När aktiviteter som konserter och biobesök har varit otillåtna, söker sig konsumenter till samma typ av underhållning fast hemma. Därav har tillväxten för hemelektronik ökat med 51 procent under våren.

Bildkälla: Postnord E-barometern augusti 2020

Böcker har varit en stor del av konsumtionsmarknaden och dess butikshandel, men nu kommer e-handeln med stormsteg och det innebär problem för butikerna. Bokhandeln i stort har drabbats negativt av coronapandemin och butikerna har tappat en tredjedel av sin försäljning, samtidigt har e-handeln ökat med 29 procent under våren.

En annan bransch som ökat sin tillväxt under pandemin är sport och fritid. E-handelstillväxten uppgick till 43 procent under andra kvartalet 2020. Mycket av det beror såklart på att fler spenderar sin semester i Sverige istället för att resa utomlands. Fjällvandring och friluftsliv har varit heta aktiviteter under sommaren.

Bildkälla: Postnord E-barometern augusti 2020

Andra branscher som sett en ökat tillväxt är byggvaror, apoteksvaror, dagligvaror, möbler och heminredning. Bygghandeln hade en tillväxt på 56 procent och möbelhandeln på nätet ökade med 71 procent. Apoteksvaror visar på fortsatt högtryck med en tillväxt på 69 procent under andra kvartalet. Livsmedelshandeln har haft stort fokus under pandemin med rekommendationer att äldre inte ska besöka matbutiker. Det har lett till att fler beställer hem matkassar eller att hämta e-handlade varor i butiken. Att handla livsmedel på nätet ökade med 115 procent under andra kvartalet och alternativet att hämta e-handlade varor i butik ökade med hela 207 procent.

En bransch som visar på lite lägre tillväxt är barnartiklar och leksaker, där ligger ökningen på 11 procent under andra kvartalet . Det finns flera sannolika skäl till detta, bland annat konkurser och logistiska problem.

Vi på Digiwise följer denna våg av tillväxt och håller er uppdaterade på de senaste nyheterna inom varje bransch. Är du en aktiv aktör inom någon eller några av dessa branscher kan vi erbjuda en hjälpande hand för just din tillväxt – digitaliseringen är här för att stanna.

Källa

Sonny Eriksson
Sonny Eriksson
Partner
sonny@digiwise.se 070-914 96 68
Läs också
Instagram fyller tio år

Vi är certifierade
av Google

Vi utbildar oss kontinuerligt och arbetar för att hålla oss ajour med den snabba utvecklingen. Våra certifieringar i Googles produkter är en kvalitetsstämpel på vår kunskap.

Följ vår resa på Instagram

Fler bilder