Senaste skriket

2020 – rekordår för e-handeln

E-handeln gör ett toppenår 2020 och det andra kvartalet visar på exceptionella siffror enligt e-barometern.

Sonny Eriksson
Sonny Eriksson
Partner
sonny@digiwise.se 070-914 96 68

Under andra kvartalet 2020 ökade e-handeln i Sverige med hela 49 procent, vilket är flera procentenheter högre än USA som landade på 44 procent. Stor del av tillväxten beror på att fler tvingats spendera mer tid hemma för att minska smittspridningen av corona, till exempel, har fyra av tio har arbetat hemifrån och 85 procent har spenderat mer tid hemma på sin fritid.

Kategorin som har sett störst tillväxt är dagligvaror.

Den har en ökning på 115 procent jämfört med i fjol, vilket är mer än en fördubbling. Barnartiklar/leksaker är den kategori som ökat minst av de branscher som undersökts, med en ökning på 11 procent.

HUI Research och PostNord har tagit fram en prognos som visar att tillväxten för hela året kan komma att hamna på 33 procent och att 2021 kommer präglas av svagare siffror då jämförelsetalen blir väldigt höga.

Hur personer upplever e-handel beror till stor del på hur användarvänlig webbplatsen är och det är något som borde prioriteras för att vara fortsatt konkurrenskraftig. Checkoutupplevelsen är en central aspekt i verksamheten och 41 procent svarar att de gjort förbättringar i området för att resultera i mindre avbrutna köp och färre irriterade kunder. Vi på Digiwise är spända på att se hur utvecklingen kommer arta sig 2021 och vilken roll Amazon kommer spela för e-handeln i Sverige nu när de öppnat portarna.

Källa 

Sonny Eriksson
Sonny Eriksson
Partner
sonny@digiwise.se 070-914 96 68

Vi är certifierade
av Google

Vi utbildar oss kontinuerligt och arbetar för att hålla oss ajour med den snabba utvecklingen. Våra certifieringar i Googles produkter är en kvalitetsstämpel på vår kunskap.

Följ vår resa på Instagram

Fler bilder