Senaste skriket

Julklappshandeln online förväntas slå nya rekord

I år förutspås de svenska konsumenterna sammantaget köpa julklappar på nätet för 10,6 miljarder kronor – en ökning på 19 procentenheter från föregående år. Enkelt och bekvämt, i kombination med att man vill slippa trängas i julruschen, tycks vara konsumenternas främsta anledningar.

Sonny Eriksson
Louise Solberg
Business Developer
louise@digiwise.se 070-983 77 77

Att e-handeln har gynnats av pandemin råder det inget tvivel om. Allt fler svenskar e-handlar regelbundet och julen är inget undantag. Restriktioner, risk för butiksträngsel och e-handelns bekvämlighet gör att konsumenterna planerar att e-handla julklappar och julmat som aldrig förr.

Färre julklappar, men betydligt fler på nätet

Prognoserna tyder på att svenska konsumenter kommer köpa färre julklappar i år, dels eftersom många under året fått förändrade ekonomiska förutsättningar men också för att de flesta kommer fira jul i betydligt mindre sällskap. Samtidigt ser vi en fortsatt förflyttning av julklappsköp från fysiska butiker till nätet. I år planerar 62 procent av svenskarna (18-79 år) att köpa minst en julklapp på nätet, jämfört med 56 procent 2019.

Färre julklappar tycks däremot inte göra konsumenterna mindre generösa, snarare tvärtom. I år landar snittbudgeten på 2 349 kronor – en ökning med mer än 250 kronor per person sedan 2019. En trolig anledning till ökningen är att e-handeln tar en del av konsumtionen som vanligtvis tillfaller resor, restaurangbesök och upplevelser.

E-barometern Q3 2020

I jul verkar tomten vara beredd att bryta sin sociala distansering för att dela ut klappar

Under coronapandemin har allt fler 65-plussare upptäckt e-handeln. Trots att många äldre väntas hålla sig undan barnbarnen i jul verkar det inte stoppa dem från att klicka hem uppskattade klappar online. När det kommer till julklappsköp planerar 38 procent av 65–79-åringarna köpa minst en julklapp på nätet, 16 procentenheter fler än förra året.

År 2020 har präglats av stängda gränser och hemmasemestrar; och trenden av nationell isolering tycks nu ha nått julklapparna. Färre svenskar planerar att handla sina julklappar från utlandet i år jämfört med tidigare år. En bidragande faktor kan vara Amazons etablering i Sverige som minskar behovet av att beställa hem varor från länder som USA och Tyskland.

När vi nu träder in i årets fjärde kvartal, handelns i särklass största försäljningsperiod, återstår det att se hur e-handeln och den underliggande infrastrukturen klarar av att axla det höga försäljningstrycket. Inte minst dagligvaruhandeln som under det tredje kvartalet ökat sin tillväxt på nätet med 101 procent. Lyckas e-handeln klara av sitt eldprov har den mycket förtroende att vinna bland konsumenterna.

På Digiwise fortsätter vi med stort intresse följa hur den svenska e-handeln utvecklas. Med Amazons etablering i landet och konsumenternas ökade förväntningar konstaterar vi återigen att den digitala närvaron blir allt viktigare för de svenska företagen.

Källa

Sonny Eriksson
Louise Solberg
Business Developer
louise@digiwise.se 070-983 77 77
Läs också
Ny rapport: Svenskarnas beteende på internet 2020

Vi är certifierade
av Google

Vi utbildar oss kontinuerligt och arbetar för att hålla oss ajour med den snabba utvecklingen. Våra certifieringar i Googles produkter är en kvalitetsstämpel på vår kunskap.