Senaste skriket

Ny rapport: Svenskarnas beteende på internet 2020

Varje år publicerar Internetstiftelsen rapporten Svenskarna och internet. Vi på Digiwise tog oss en närmare titt på årets upplaga av rapporten för att se vilka trendande beteendemönster vi kunde utläsa från de svenska internetanvändarna under 2020.

Sonny Eriksson
Louise Solberg
Business Developer
louise@digiwise.se 070-983 77 77

Rapporten, som går att läsa i sin helhet HÄR, syftar till att undersöka hur användningen av internet i Sverige utvecklas. I årets rapport ser vi hur den rådande corona-pandemin gjort stora avtryck; sociala medier fortsätter att växa, digitala medietjänster används i större utsträckning, fler svenskar internetshoppar och den äldre befolkningen har under året blivit allt mer aktiva på nätet.

Nu nyttjar nära 9 av 10 internetanvändare sociala medier som Facebook, Instagram, Snapchat och TikTok

Inte helt överraskande ser vi hur användningen av sociala medier fortsätter att öka. Även den dagliga användningen har ökat stadigt under pandemin. Parallellt ser vi hur digitala medietjänster används i allt större utsträckning medan traditionella medier som tv, radio och papperstidningar minskar. Under året har tv-kanalernas olika playtjänster gått om det traditionella tv-tittandet, och även äldre använder strömmande videotjänster allt mer.

Den största, och kanske mest överraskande utvecklingen, ser vi däremot när vi granskar näthandeln. Under året har näthandeln skjutit i höjden och många har för första gången testat att handla mat och andra varor på nätet. ”Det hade sannolikt tagit två till tre normala år för att komma dit e-handeln är nu”, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på Postnord, i en kommentar.

Den rådande pandemin har haft en bidragande roll till det ändrade köpbeteendet bland konsumenterna. Av de tillfrågade i undersökningen svarade majoriteten att de tänkt fortsätta e-handla i större utsträckning även efter pandemin.

Och på tal om nätshopping ser vi hur en specifik målgrupp sticker ut ur mängden i årets rapport. Flest nya e-shoppare återfinns nämligen bland de allra äldsta svenskarna – 76 år eller äldre.

Var tionde internetanvändande pensionär har e-handlat livsmedel på nätet för första gången under pandemin

Utöver det vi hittills tagit upp från rapporten är det värt att lyfta vilken viktig roll internet haft för hemarbete, distansundervisning och coronasäkert umgänge. Hemarbetet på heltid har så mycket som tiofaldigats under året och hundratusentals elever och studenter har undervisats på distans. 2020 kommer med stor sannolikhet även bli ihågkommet som året då många för första gången bevittnade vigslar och dop via länk, hade digitala after works och firade jul med nära och kära genom videosamtal.

Digiwise tar vi med oss många värdefulla insikter om de svenska internetanvändares beteenden på nätet. Inte minst att närvaron online och digitala omställningar under året varit avgörande för många företags överlevnad. Får vi framtidsspana tror vi även att den allmänna uppfattningen om att äldre inte befinner sig på nätet snart kommer vara ett minne blott.

Vad tar du med dig från 2020?

Källa & Källa

 

Sonny Eriksson
Louise Solberg
Business Developer
louise@digiwise.se 070-983 77 77
Läs också
Nu gör den hypade appen Clubhouse entré i Sverige

Vi är certifierade
av Google

Vi utbildar oss kontinuerligt och arbetar för att hålla oss ajour med den snabba utvecklingen. Våra certifieringar i Googles produkter är en kvalitetsstämpel på vår kunskap.