Senaste skriket

Facebook tar upp kampen om ljudanvändarna

Så sent som för ett par veckor sedan berättade vi på Digiwise om den ljudbaserade appen Clubhouse som gjort entré i Sverige. Nu uppger bland andra The New York Times och TechCrunch att Facebook, som sällan låter trendande appar passera obemärkt, håller på att bygga en snarlik app.

Sonny Eriksson
Louise Solberg
Business Developer
louise@digiwise.se 070-983 77 77

Enligt anonyma källor inifrån Facebook bekräftas att anställda blivit uppmanade att ta fram en produkt snarlik Clubhouse. Utifrån skärmdumpar som offentliggjorts verkar Facebook dock inte bygga en ny fristående app utan istället vidareutveckla den befintliga Messenger-upplevelsen.

Att Facebook inspirerats av Clubhouse och gillar deras koncept råder det inga tvivel om. Facebooks VD Mark Zuckerberg har själv testat Clubhouse-appen och dessutom hyllat formatet:

You don’t have to prepare. You don’t have to look good before you get on to go to a podcast or Clubhouse or whatever you’re doing.

Om ryktena stämmer är det inte första gången Facebook kopierar eller rakt av snor framgångsrika idéer av konkurrenter. Så sent som förra året lanserades Instagram Reels, något många skulle kalla en snarlik kopia av konkurrerande TikTok.

Men det är inte bara Facebook som tar upp kampen om ljudanvändarna och sneglar på Clubhouse. Även Twitter testar just nu en produkt de valt att kalla Spaces, som erbjuder liknande ljudchattfunktioner.

Det faktum att inte bara en utan två stora och etablerade sociala medie-jättar väljer att satsa på ljudbaserad kommunikation kan ge oss en indikation på i vilken riktning vårt sociala medieanvändande är på väg. Perfekta flöden och snygga bilder i all ära, men visst är det skönt att slippa förberedelse och bara vara.

Som vanligt spetsar vi på Digiwise öronen och kommer med stort intresse följa utvecklingen. Är du nyfiken på att diskutera de senaste trenderna i sociala medier och hur ditt företag kan utveckla den digitala närvaron? Tveka inte att ta kontakt med oss!

Källa & källa

 

Sonny Eriksson
Louise Solberg
Business Developer
louise@digiwise.se 070-983 77 77
Läs också
Internet Explorer går i graven

Vi är certifierade
av Google

Vi utbildar oss kontinuerligt och arbetar för att hålla oss ajour med den snabba utvecklingen. Våra certifieringar i Googles produkter är en kvalitetsstämpel på vår kunskap.