Senaste skriket

Instagram överväger betalvägg

Sedan starten 2010 har Instagram varit gratis för användarna. Nu avslöjar interna källor att det snart kan komma att ändras.

Sonny Eriksson
Louise Solberg
Business Developer
louise@digiwise.se 070-983 77 77

“Det är gratis och kommer alltid vara det”. Så löd löftet som Instagram och dess ägare Facebook välkomnade nya användare med fram till och med 2019. Nu överväger Instagram att lansera en betald prenumerationsmodell.

Adam Mosseri, chef för den Facebook-ägda appen, berättar i en intervju med nyhetssajten The Information att man diskuterar att låsa in visst innehåll bakom en betalvägg.

Det finns olika sätt att främja en ekonomisk relation mellan ett fan och en kreatör. Att kunna prenumerera på någon form av unikt eller exklusivt innehåll ger faktiskt mer för ett fan än att se en annons.

Det senaste uttalandet kan ses som en rejäl kursändring från Facebook och Instagram som byggt sin framgång på en annonsfinansierad gratismodell. Betalväggen skulle i praktiken kunna ge influencers möjligheten att låsa in ett visst innehåll bakom en betalvägg.

Skulle Instagram genomföra planerna med betalväggen blir de däremot inte först ut med att se över sin intäktsmodell. En rad andra plattformar som tidigare varit gratis försöker nu skapa intäkter via låst innehåll, däribland Twitter som nyligen gått ut med tjänsten Super Followers.

Instagram-chefen Adam Mosseri avslöjar däremot inga detaljer om den eventuella betalväggen, utan nöjer sig med att säga att Instagram utforskar området.

Vi på Digiwise följer utvecklingen med stort intresse. En eventuell skiftning av betalmodell skulle kunna påverka både följarantalet för de större profilerna och annonseringmöjligheterna för företag.

Källa

Sonny Eriksson
Louise Solberg
Business Developer
louise@digiwise.se 070-983 77 77
Läs också
Så påverkar Facebooks algoritmer våra minnen

Vi är certifierade
av Google

Vi utbildar oss kontinuerligt och arbetar för att hålla oss ajour med den snabba utvecklingen. Våra certifieringar i Googles produkter är en kvalitetsstämpel på vår kunskap.