Senaste skriket

Ännu ett blomstrande kvartal för e-handeln

PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research har just släppt en rykande färsk rapport om den svenska e-handeln under årets första kvartal. Med stor nyfikenhet vi på Digiwise såklart lusläst rapporten för att ta del av det senaste skriket inom e-handeln.

Sonny Eriksson
Louise Solberg
Business Developer
louise@digiwise.se 070-983 77 77

Som förväntat präglas e-handelns omsättning under 2021 års första kvartal av corona-pandemins järngrepp. Totalt sett landar tillväxten för e-handeln på 53 procent. Samtliga branscher ökar sin försäljning online och inte helt oväntat toppar dagligvaruhandeln listan med en total tillväxt på otroliga 128 procent.

Det är idag svårt att föreställa sig ett samhälle utan nätshopping och smidiga hemleveranser direkt till dörren. Från att för ett antal år sedan ha varit en nischverksamhet som vissa konsumentgrupper överhuvudtaget inte använt sig av, är e-handeln idag en integrerad del i hur samhället fungerar och har en bredare kundkrets än någonsin.

Coronapandemin blev e-handelns stora prövning

Medan de fysiska kläd- och skobutikerna går på knäna fortsätter e-handeln växa. Under 2021 års första kvartal växte e-handeln med kläder och skor med 34 procent. Även hemelektronikbranschen har en e-handelstillväxt. Hela 24 procent av konsumenterna på nätet klickade hem hemelektronik under de senaste 30 dagarna, vilket bidrog till en tillväxt om 65 procent.

Tack vare en kall vinter som höll i sig under årets första kvartal hade sporthandeln en försäljningsuppgång om 43 procent i e-handeln. Det stora intresset för att spendera tid i fjällen har synts tydligt i försäljningen där det gått särskilt bra för alpint, längskidor, pulkor och snowracers. Sporthandeln har även gynnats av att träningskläder fortsätter vara på modet. Inte minst de svenska uppstickarna ICIW, Aim’n och Stronger som fortsätter ta marknadsandelar med sin tydliga digitala försäljningsstrategi och marknadsföring i sociala medier.

Att den svenska befolkningen spenderade mycket tid hemma under 2020 resulterade i att vi fick upp ögonen för det egna hemmets skavanker och förbättringsområden. Under Q1 2021 uppgick försäljningstillväxten inom möbler och heminredning till 81 procent. Även bygghandeln har fått en ordentlig skjuts framåt till följd av en stark renoveringsvilja bland svenskarna. Hemmafixandet höll i sig även under första kvartelet 2021 och tillväxten landande på 44 procent för bygghandeln.

Dagligvaruhandelns kraftiga ökning på nätet till följd av pandemin fortsätter gå på räls. Under det första kvartalet växte e-handeln med 128 procent. Allt fler aktörer vill ta del av dagligvaruhandelns framgångssaga på nätet och bland de aktörer som tidigare inte erbjudit en e-handelstjänst har satsningar genomförts.

I tider då välbefinnande är viktigare än någonsin är det knappast förvånande att apoteksindustrin slår rekord igen. Svenskarna klickar hem värktabletter och förkylningsläkemedel som aldrig förr och tillväxten under Q1 2021 uppgick till hela 41 procent.

De allra flesta svenskar hittar sina e-handelsprodukter via googlesökningar. Men även sociala medier har en viktig roll när det kommer till att upptäcka produkter. Att säga att en digital närvaro varit viktig för många företag under pandemin är en underdrift. Under årets första kvartal handlade 77 procent av svenskarna på nätet. Med ett allt större utbud, smidigare betallösningar och flexibla leveranser lär den siffran knappast minska.

Vi på Digiwise fortsätter att bevaka den glödheta e-handeln med stort intresse.

Källa

Sonny Eriksson
Louise Solberg
Business Developer
louise@digiwise.se 070-983 77 77
Läs också
Så ska influencers lockas till att skapa mer innehåll

Vi är certifierade
av Google

Vi utbildar oss kontinuerligt och arbetar för att hålla oss ajour med den snabba utvecklingen. Våra certifieringar i Googles produkter är en kvalitetsstämpel på vår kunskap.

Följ vår resa på Instagram

Fler bilder