Instagram avslöjar hur deras algoritmer fungerar

Hur kommer det sig att vi ser vissa inlägg men inte andra? Vad är det som styr vårt innehåll på Instagram? Och hur kan vi själva påverka vad som visas i våra flöden? I ett nytt blogginlägg avslöjar nu Instagramchefen Adam Mosseri hur deras algoritmer fungerar och hur användare i större utsträckning kan ta kontroll över vad som visas i deras personliga flöden.

Sonny Eriksson
Louise Solberg
Business Developer
louise@digiwise.se 070-983 77 77

Mosseri inleder blogginlägget med att redogöra för hur den omtalade ”algoritmen” fungerar. Han förklarar att Instagram inte arbetar med en algoritm utan mängder av klassificerad data för att ta fram så relevanta och personliga flöden som möjligt för användarna. I appens olika delar (Flödet, Stories, Reels och Utforska) används olika algoritmer. Med hjälp av den insamlade datan skapas ett personligt flöde baserat på vad du bryr dig om allra mest – och vad Instagram tror att du uppskattar att se.

Det är här algoritmerna kommer in. För att göra sina antaganden använder sig Instagram av kvalificerad data som inkluderar allt från information om själva inlägget till information om personen som publicerat det och användaren som sedan ser inlägget.

I våra flöden och stories är det framförallt våra egna interaktioner som spelar en avgörande roll för vad som visas för oss. I huvudsak är det fem typer av interaktioner som ligger till grund för vilka inlägg som visas i för oss; Hur troligt det är att vi kommer spendera några sekunder på ett inlägg, kommentera det, gilla det, spara det och klicka dig vidare in på profilen. Ju högre sannolikheten är, desto större är chansen att det även visas just för dig.

I delen Utforska, där vi förväntas kunna upptäcka nya konton och spännande inlägg, visas istället inlägg som rekommenderas för oss. Här läser Instagram av signaler om vad för typ av inlägg du tidigare gillat, sparat och kommenterat. Har du exempelvis visat ett intresse för matkonton är sannolikheten större att just matrelaterade konton visas i ditt Utforska-flöde.

Reels, som är Instagrams senaste tillskott, är designat för att underhålla oss. Här tittar Instagram extra mycket på tiden vi spenderar på klippet. Väljer vi att se hela klippet, och dessutom gilla, kommentera och dela det vidare, tolkar Instagram det som att vi uppskattar det vi ser.

Slutsatsen vi kan dra från Instagram och Mosseris senaste utlåtande är att interaktion är A och O på Instagram. Vad som visas i våra flöden är till stor del ett resultat av det avtryck vi själva efterlämnar när vi skrollar på Instagram. Så, vad visas i ditt flöde? Har Instagrams algoritmer lyckats skapa ett flöde du tycker om? Om inte kan du testa att använda några av de tips Mosseri ger för att skapa kontroll över ditt flöde:

  • Välj ut dina nära vänner. Personerna som du markerar som ”Nära vänner” kommer prioriteras i flöden och stories.
  • Dölj personer du inte är intresserad av. Utan att avfölja kan du välja att dölja kontoaktivitet från konton du inte vill få upp i flödet. Du står då kvar som följare, men får inte upp kontoinnehållet i ditt flöde.
  • Markera rekommenderade inlägg som ”Inte intresserad”. När föreslagna inlägg dyker upp kan du markera dessa som ointressanta. På så sätt kommer Instagram välja bort liknande inlägg framöver.

Är du också intresserad av att maxa din synlighet i sociala medier? Tveka inte att ta kontakt med oss på Digiwise.

Källa

Sonny Eriksson
Louise Solberg
Business Developer
louise@digiwise.se 070-983 77 77
Läs också
Shoppingappen Shein utmanar världens klädjättar

Vi är certifierade
av Google

Vi utbildar oss kontinuerligt och arbetar för att hålla oss ajour med den snabba utvecklingen. Våra certifieringar i Googles produkter är en kvalitetsstämpel på vår kunskap.